Kastanjekrans

Når jeg tenker kastanjer får jeg veldig følelsen av jul. Ikke fordi jeg har noen tradisjoner som involverer kastanjer men fordi en av de koseligste julesangene jeg vet er "The Christmas song" med Nat King Cole. Nå har jeg ikke kommet i julemodus riktig enda heldigvis, men et lite høstprosjekt med kastanjer passet fint på en regnværsdag.

På vei fra jobb passerer jeg et digert kastanjetre og jeg kunne ikke dy meg for å plukke en pose full av disse flotte nøttene. Jeg planla et fint lite prosjekt for meg og Lotte. Det  krevde litt forberedelser fra min side da alle de 100-og-noen kastanjene måtte bores hull i før de kunne tres på en streng og bli til fine kranser. Men da fikk jeg ihvertfall brukt den ellers så unyttige og håpløst store søyleboremaskinen som står stor og uhendig i boden og tar plass (til fordel for alle mine fine utekrukker). :o) Men kransene ble fine, perfekt å lage for små barnehender og kan godt henge til jul...det er bare å bytte ut bastsløyfen med et rødt silkebånd. Lotte var veldig fornøyd med innsatsen og har spredd sine små kranser til en og annen heldig mottaker som hun er glad i.

PS: For de som vil la seg friste til å kandisere eller riste kastanjer så kjøp dem i butikken. De viltvoksende kastanjene i Norge er Hestekastanjer og kan ikke spises....så vet du det. :o)

Jeg har plassert min blogg i Kristiansandnorske bloggkart!

Kommentarer