Rockeulven med Grimm og gru

Som barn av 70- og 80-tallet har jeg delvis vokst opp med den fransk-rumensk-russiske kultklassiker, "Mama" fra 1976. Dette er Grimms eventyr om ulven og de sju geitekillingene i rock'n roll-utgave. Musikalen fremføres av blant andre Moskva sirkus og isballett og Bolsjoj-balletten. På orginalspråket heter den altså "Mama", men NRK har oversatt den til "Med Grimm og gru"og den går på NRK hvert år rundt juletider.

På lik linke med "Tre nøtter til askepott" og "Reisen til julestjernen" er dette en juleklassisker og en vakker kultfilm du bare må se. Lotte på 5 år har sett denne filmen om og om igjen, til tross for at det er engelsk tale. Musikken, kostymene og alle de fine dyrene er mer enn nok til at hun elsker den. Jeg har kjøpt den russiske versjonen på DVD for kuriositetens skyld, men det beste er å se den på NRKs nett-tv. Da får du den på engelsk.

I romjula skal vi se "Rockeulven" på Nasjonalteateret og jeg kan nesten ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg til det. Kostyme og sminke er til forveksling lik filmen, men det skal bli morsomt å se den oversatt til norsk.

Du husker kanskje denne sangen:
Mommy's home

Now you can open the door

Don't be afraid now, not any more



Mommy's home

I've brought for each one of you

Strawberry coated with honeydew



Only you and I can sing this song, that no one knows

Listen to each little word carefully


And before you all come running quickly to the door

Be sure the only one you open to, is me



Mommy's home

Now you can open the door

Don't be afraid now, not any more

Kommentarer

  1. Å eg elska den då eg var yngre..men kanskje ikkje ung nok :)
    Ynskjer deg eit litt forseinka, men likavel velsigna, godt nytt år!

    Klem!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.