Astrid Lindgrens fantastiske univers


Her har feriemodusen vart lenge. I år har jeg hatt fem uker sammenhengende ferie og nytt det i fulle drag. Selv om været har vært varierende og ikke helt det vi hadde håpet på har vi jammen koset oss likevel.
 
Et av høydepunktene i ferien var Astrid Lindgrens Verden i Vimmerby i Sverige. Har du barn og enda ikke vært der er det bare en ting og si: REIS! For en fantastisk park. For et fantastisk univers. Vi er helt blown away av det genuine og ikke-kommersielle vi så der. Nydelige små byer og områder der man kunne besøke alle de mest kjente figurene til Lindgren. Jeg kan nevne Pippi, Emil, Lotta, Madicken, Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Karlson på taket, Per Pusling... Alle disse figurene hadde sine egne "univers" der man kunne gå inn i hus, hilse på skuespillere, se teater og bare ta inn de facinerende historiene med dans, musikk og teater. Det er jo en fordel om man kjenner historiene men det tror jeg ikke er et must. Vi har lest nermest alt fra A til Å så for oss var det helt perfekt. 

Det går mange forestillinger her hver dag, både på scener rundt i parken og i de respektive "universene". Man kan ta med mat og grille, ha piknikk eller spise sunn, god, hjemmelaget mat i kafeer og restauranter. Det lokale bakeriet MÅ prøves. Namm!
Jeg kunne holde på lenger enn lengst med å fortelle om alt det flotte vi så og opplevde her, men skal nøye meg med å vise noen bilder og henvise til websidene...der du forøvrig kan se smakebiter fra noen av forestillingene.

Kommentarer