Knekkebrød

Det ble dårlig med blogging i desember. Jeg hadde egentlig mye jeg skulle meddele, men sykdom og totalrenovering av kjøkkenet satte en effektiv stopper for det. Men nytt år, nye muligheter. Satser på litt mere aktivitet framover.

Når det nye året nå er godt igang og man er ferdig med pinnekjøtt og juleribbe, småkaker og skumnisser er det vel på tide å tenke litt mer på sunne alternativer i matveien. Jeg kom over denne utrolig gode oppskriften på knekkebrød som jeg har blitt helt frelst på. Må prøves hvis du liker noe godt å knaske på til frokost, lunsj eller bare som litt snacks. Passer veldig godt til gode oster.

KNEKKEBRØD

7 dl vann
4,5 dl grov sammalt rug
2,5 dl havregryn
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 ts salt
1 ts honning

180 grader i 30+25 minutter.

Bland alt sammen i en bolle og la stå til svelling i ca 20-30 min.
Det blir en ganske løs røre som skal smøres ut på to bakeplater kledd med bakepapir.

Etter at knekkebrødene har stekt på 180 grader i 30 minutter skal de deles eller rutes opp. En pizzaskjærer fungerer bra. Deretter skal de steke i 25 minutter før de er ferdige. Bruker du varmluft kan du steke begge brettene samtidig. Når de er stekt deles de opp og legges på rist.
Vær nøye med å fordele deigen jevnt utover ellers kan noen av knekkebrødene bli litt tykkere og seigere enn resten. Da etterstekes de isåfall på rist i noen få minutter (ca 2-6 minutter).

Kommentarer