Eplepai med blåbær

Eplene er modne og klare til å brukes i deilige kaker. Eplepai er en av mine favoritter. Når jeg først lager pai lager jeg gjerne flere i samme slengen og setter dem i fryseren. Supert når en får overraskende besøk. Da er det bare å ta dem rett ut av fryseren og inn i ovnen.

Paideig:
125 gram smør
3 dl hvetemel
2 1/2 ss kaldt vann

Smuldre smør og mel godt før du rører inn vannet. Når deigen har samlet seg knar du den sammen og pakker den i plast. En liten time i kjøleskapet til den får satt seg og du kan kjevle den ut. Prikk bunnen med en gaffel og forstek i ca. 10 min på 180 grader.

Ta ut paien, tøm Piano vaniljekrem i paideigskallet, legg epleskiver på toppen og fyll gjerne midten med blåbær...eller flere epler. Strø på sukker og kanel om ønskelig. Stek så videre til eplene er gyldenbrune og møre. Nam nam!

Kommentarer

  1. Ser helt nydelig ut! Bare synd jeg er så utrolig dårlig til å bake :(

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.