Matmuffins

Jeg er litt matlei på min vanlige lunsjmat som pleier å bestå av salat i ymse varianter eller knekkebrød. Alternative, lette løsninger er ikke alltid like lett å komme på. Tenkte også at Lotte kunne trenge et alternativ til sin matpakke i barnehagen. Matmuffins ble løsningen. Ganske genialt. En basisoppskrift kan tilsettes akkurat det du har for hånden eller det du liker aller best. 

Min basisoppskrift er som følger:
6 dl. speltmel (eller hvetemel)
1,5 dl. havregryn
1 ts. salt
4 ts. bakepulver
50 gr. smeltet smør
2 egg
ca. 2 dl. melk

Bland mel, havregryn, salt og bakepulver i en bolle. Smelt smøret på svak varme, avkjøl litt før du visper inn melk og egg. Hell melkeblandingen i de tørre ingrediensene og rør godt. 

Som utgangspunkt tilsatte jeg skinkebiter, ost og litt krydder (urtekrydder, piffi og litt pepper). Dette var passelig til Lotte. Jeg fylte 6 amerikanske muffinsformer med dette til henne og tilsatte det jeg ville ha i resten av røren. Kantareller, soltørkede tomater, parmesanost, litt pizzasaus fra Peppes pizza og en skvett olivenolje med friske urter som jeg hadde fra tidligere.

Her er som sagt alle muligheter åpne. Middagsrester av kylling, kjøttdeig eller lignende er også supert å ha i. Det blir en slags minipizza så det er bare å prøve seg fram.
Stekes på 230 grader i ca. 15 min.

Kommentarer

  1. Kjempegod ide! Høres og ser godt ut gjør det også. Selv har jeg bakevegring av den alvorlige typen, men kanskje....

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.