Smashkake

Den er søt, salt og crunchy. En liten kaloribombe i anledning bonussønnens 21-årsdag. Denne kaka kan anbefales for skikkelige søtmomser. Jeg ser at noen ørsmå endringer i forhold til Smashkakens originaloppskrift etter min mening må gjøres, så her er min variant.

Kakebunner:
4 eggehviter

3 dl sukker •
40 stk Ritz-kjeks

Sjokoladekrem:
4 eggeplommer

3 ss sukker •
60 g smør •
200 g kokesjokolade
Fyll:

1/2 pk Piano vaniljekrem

pisket kremfløte (bland 50/50)

Pynt:

3 dl kremfløte

50 g Smash!

Fremgangsmåte:
Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt etter litt og pisk videre til tykk marengs. Knus kjeksen fint i en food processor (eller ha kjeksen i en pose og kjevle over til kjeksen er knust). Vend kjekssmulene inn i marengsen.

Ha bakepapir i bunnen på to runde former (26 cm i diameter) og fordel røren jevnt i formene. Stek kakebunnene midt i ovnen ved 175°C i ca 25 min. Avkjøl til bunnene er helt kalde før de tas ut av formene.

Til sjokoladekremen smelter du først smøret i en liten kjele. Tilsett sjokoladebiter og la den smelte på svak varme sammen med smør og sukker. Ta kjelen av platen og tilsett eggeplommene. Rør kraftig til du får en sjokoladekrem som er jevn og klumpfri. Avkjøl kremen.

Legg den ene kakebunnen på et fat. Ha på sjokoladekrem. Fordel over vaniljekrem-blandingen og legg på den andre kakebunnen. Ha sjokoladekrem på denne også. Pisk deretter kremfløten til krem og ha oppå kaken. Pynt med hakket Smash! Oppbevar kaken kjølig frem til servering.

Oppskriften fant jeg i utgangspunktet hos Det søte liv.

Kommentarer

  1. OMG, den hadde passet perfekt for min søte tann (som de sier i dk) :) Klæm fra Hilde

    SvarSlett
  2. Lager denne i dag. Gleder meg, ser fantastisk (farlig) ut !

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.