Bryllupskake med sukkerbrødbunn

I helga har jeg hatt et lite kakeprosjekt. Jeg tilbydte meg å lage en uformell bryllupskake til en familiemotakelse av et par som giftet seg i all hemmelighet i Roma. Jeg fant et bildet av denne kaken og lot meg inspirere av det. Enklere kunne det vel ikke bli. Det skulle verken krem eller marsipan på kaka så dette er plankekjøring, tenkte jeg, vel vitende om at jeg har en "bankers" sukkerbrødoppskrift som ALDRI slår feil. Men for første gang i mitt liv gikk det utrolig nok tre små kakebunner i søpla. Litt usikker på hvor det gikk galt, men jeg tror det skyldes at jeg og den ene stekovnen ikke er helt dus med hverandre enda. Men jeg kom da i mål til slutt. 

Jeg liker litt ujålete kaker. De som du nesten bare slenger pynt på også får de et delikat, rustikk utseende. Denne var litt sånn.  Sommerfuglene er forøvrig trykket ut i hvit marsipan og erstatter det tradisjonelle brudeparet på toppen. Håper kaken smakte og at brudeparet lever lykkelig i alle sine dager.

Sukkerbrødbunnen:
3 egg
3 dl sukker
3 dl. hvetemel
2 ts. bakepulver
1 dl vann

Pisk egg og sukker til luftig eggedosis. Vend forsiktig inn mel og bakepulver, og deretter vann. Kle en form med bakepapir i bunnen og smør og strø kanten. Hell i røren og stek på 180 grader i ca. 30 min.
Siden denne kaken ble tung med tre etasjer laget jeg kremen som en lett fromasj for å få litt stivelse til å holde den oppe.

Fromasjkrem:
1 pk. kremfløte
5 ss. rørte bringebær (evnt. syltetøy)
4 plater gelatin

Pisk kremfløte, bløt gelatinen i 10 min i kaldt vann og varm den sammen med bringebærmosen. La den avkjøle og rør den inn sammen med kremen. Del kaken i to og ha på kremen.



Kommentarer

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.