Pizzasnurrer

Pizzasnurrer er god lunsjmat enten man skal på tur eller på skolen. Perfekt for barnebursdager også..eller bare som kveldssnacks. Egner seg godt til å få brukt opp smårester av diverse pålegg, tomatsaus eller smågrønnsaker fra kjøleskapet. Og hvem digger ikke pizza? Fyllet kan varieres herfra til evigheten, akkurat som på vanlig pizza.
Jeg bruker en vanlig pizzadeigoppskrift og fyller den med hva jeg enn måtte ha tilgjengelig.


Deigen lager jeg slik:
25 gr. fersk gjær
1,5 dl. lunkent vann.
4,5 dl. hvetemel
1/2 ts salt
2 ss smeltet smør

Rør gjæren ut i lunkent vann og bland det våte med det tørre. Eltes til en smidig deig. Du kan la deigen heve til dobbel størrelse, men som vanlig sparer jeg hevingen helt til slutt. Del deigen i to og kjevle ut to emner (ca. 20x30 cm). Variér gjerne fyllet på de to deigemnene slik at du får to forskjellige typer. En for barn og en for voksne kanskje? 

Smør på tomatsaus over hele deigen, strø på litt revet ost, krydder (f.eks oregano og pepper) og øvrig fyll. Pass på at du kutter alt fyllet i veldig små biter. Da blir det letter å rulle og skjære i den...også blir snurrene penere. Del opp rullen i ca 10 biter som settes på papirkledd stekebrett. La dem heve i ovnen på ca. 30 grader til de blir store og fine. Før steking pensler jeg dem med egg og strør på litt ost og oregano. Stekes på 225 grader i ca. 20 min. Pass på at de ikke blir for brune, da blir deigen/skorpen for tørr og hard.

Alternativ til fyll:
• Pepperonipølse, tomatsaus, løk, ananas og ost
• Middagspølse eller skinke, tomatsaus og ost (barnas favoritt)
• Kjøttdeig, tomatsaus, løk, paprika, champignon og ost
• Tacokrydret kyllingkjøttdeig, tomatsaus, purreløk, paprika og ost
• Parmaskinke, pesto, parmesanost, soltørkede tomater og ost
• Bacon, tomatsaus, purreløk, champignon og ost
• Soltørkede tomater, fetaost, frisk basilikum og parmesan (vegetar)

Kommentarer