Hvis klær kunne fortelle

I noen uker har jeg jobbet med utstillingsprosjektet "Hvis klær kunne fortelle 2" for reddesmaa.no. Redde små er et nettverk av fagfolk, politikere og engasjerte privatpersoner som jobber for at barn utsatt for vold, omsorgssvikt og overgrep må ivaretas i langt større grad enn det som er tilfelle i dag. Initiativtakerene (Øivind Aschjem og Siri Søftestad) har samlet inn historier og barneklær som vi har satt sammen til en utstilling. Jeg har designet utstillingen og kan si at det har vært en tøff prosess. En stor oppgave, både praktisk og mentalt. Noen av historiene er veldig konkrete og brutale, og når man da sitter med en liten sparkebukse eller babykjole som har tilhørt det omtalte barnet kan jeg love at reaksjonene kommer. Men dette har fremfor alt vært en utrolig viktig jobb. 
Å få være med å sette fokus på en så viktig sak er et privilegium. og nå håper jeg mange i hele Norges land får sett denne vandreutstillingen og lar seg berøre av den.


Utstillingsåpning var på Barne-, likestilling- og inkluderings-departementet 17. april, og ble åpnet av statsråd Inga Marte Thorkildsen. Anne Thori delte også modig sin historie om en vanskelig barndom og har bidratt med sine Bobsey barna-bøker til utstillingen.

Jeg vil be alle om å gå til www.reddesmaa.no og signere listen som viser at vi støtter dette utrolig viktige arbeidet.

ABUP har også blogget om utstillingen og der finner du flere bilder, av både designer (!) og selve utstillingen. :)

                                                                Sitat fra utstillingen:
"I mange år trodde jeg at de jeg bodde hos umulig kunne være mine foreldre. Jeg måtte ha havnet hos dem ved en feiltagelse, og et eller annet sted var de egentlige foreldrene mine og savnet meg."

Kommentarer

  1. Hei vennen.
    Jeg må få skryte av den fantastiske jobben du har utført i denne svært viktige og sårbare tematikken, klart at dette må ha vært en traumatisk jobb, men du skal være stolt av å få kunne være med å belyse mange mennesker om dette grusomme tema i vårt eget land,det er nesten for vondt til å ta innover seg. Pappa

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.