Banankjeks

I min evige søken etter gode oppskrifter å bruke overmodne bananer til fant jeg denne oppskriften på banankjeks. Jeg er tilhenger av at man kan spise småkaker hele året, ikke bare til jul. Nystekte småkaker er jo himmelsk. Jeg valgte å tilsette sjokoladeknapper til den opprinnelige oppskriften. Sjokolade er aldri feil!

5 ss smør
1 kopp sukker
1 egg

1 kopp mosede bananer

½ kopp melk

½ kopp havregryn
2 ts bakepulver

2 kopper hvetemel
1 ts vaniljesukker
Sjokoladeknapper

Rør smør og sukker hvitt og bland deretter inn egget.
 Tilsett resten av ingrediensene og bland alt godt sammen før du legger røre på et stekebrett med en teskje. Kakene stekes på  200° i 10-15 min eller til de er gylne og sprø på kanten. Avkjøles før du tar dem av brettet. Serveres med et iskaldt glass med melk.

Kakene er selvsagt aller best når de er nystekte men det blir mange kaker så hvis man skal oppbevare dem tror jeg det beste forslaget er å fryse dem. Jeg hadde dem i kakeboksen over natten og da ble de i overkant myke. Jeg stemmer jeg for at man inviterer naboene på kaffe og spiser rubbel og bit med en gang. Dette går like kjapt som å steke vafler. :)

Kommentarer