Eplekake

Min mors eplekake har alltid vært den beste. I alle år har jeg laget denne kaka og finner ingen bedre oppskrift av den klassiske varianten. Søt og saftig og crunchy på toppen. 

I helgen laget jeg den nok en gang og serverte den til hjelpsomme naboer. Og tilbakemeldingene var ikke helt uventet: "Den beste vi noen gang har smakt". Det synes jeg også. Så da deler jeg den trygt videre, så får du også prøve, og se om du er enig. Serveres selvsagt lun og med gode porsjoner is på siden.

100 gr. margarin
2 dl. sukker
1 egg
4 dl. hvetemel
2 ts. bakepulver
1,5 dl. melk eller fløte
2-3 epler
4-5 ss. sukker
1 ss. kanel

Pisk margarin og sukker hvitt og ha deretter i egget. Pisk godt før du sikter i hvetemel og bakepulver. Ha vekselsvis melk/fløte og mel i slik at blandingen hele tiden er myk og fin. Smør og strø en form og ha i røren. Jeg liker å bruke bakepapir i formen, men det kan være litt vanskelig å få dette løst fra  bunnen da den er både luftig og saftig og lett kan gå i stykker i prosessen med å få av papiret. Men legger du en tallerken over kaken slik at du kan snu den opp ned mens du tar av papiret går det veldig greit.

Skrell og del eplene i båter. Bland sukker og kanel i en liten bolle før du har i eplene. Rist på bollen og rør litt i eplene slik at alle blir dekket med rikelig av sukker og kanel. Sett deretter eplene ned i røren og strø til slutt en del av det gjenværende sukkeret over kaken. Stekes på 180 grader i ca. 60 min, eller til kaken er gylden og gjennomstekt.


Kommentarer