Kyllingpai

Pai er en takknemlig ting å lage, særlig når man på forhånd ikke helt vet hvor mange man blir til bords. På 17. mai laget jeg denne paien i tilfelle vi var så heldige og fikk besøk. Og det fikk vi. Sammen med salat og brød...og kake, selvsagt, hadde vi mer enn nok mat til mange. 

Jeg liker å lage pai i kakeformer og ikke i lave paiformer. Paiformene er fine og smarte med de løse bunnene, men det blir så lite fyll i dem. Jeg liker å ha ganske mye fyll, og da rekker dessuten paien til flere munner. Pai er jo nesten som pizza, man tar det man har  i kjøleskapet, men dette er en variant jeg stadig kommer tilbake til.

Paideig: 
50 gr. temperert smør
2,5 dl. hvetemel
ca. 2 ss vann

Smuldre smøret i melet til alle klumper er borte og kna inn vannet til deigen får en myk og fin konsistens. Kna den godt. Pakk den i plast og legg til kjøling i ca. 20 min. Kjevle så ut og legg den ned i en papirdekket springform (24/26 cm). Man kan, men MÅ ikke, forsteke deigen. Jeg prikker gjerne deigen med en gaffel og forsteker den på 200 grader i 10 min før jeg har i fyllet.

Fyll:
1/2 løk
3 vårløk
1/3 fenikkel
1/2 liten broccoly
ca. 1/2 grillkylling
5 egg
1 pk kremfløte
1/2 ts tandorikrydder
1/3 ts pepper
ost

Hakk og strø alle tørre ingredienser i bunnen av paiskallet. Pisk egg og bland med krydder, kremfløte og ost og hell over fyllet. Osten kan være det du selv liker best som f.eks Norwegia, Jarlsberg, Mozarella ol. Jeg liker best å kjøpe ferdigraspet osteblanding med tre forskjellige typer ost. De kommer i flere varianter.

Paien stekes i ca. 30 min på 200 grader. Når osten på toppen begynner å bli gylden pleier den å være ferdig. Stikk med en kniv i paien og sjekk at ikke det tyter egg/fløte ut av isteskallet. Da er den nemlig ikke helt ferdig. Husk å servér med litt salat på siden.

Kommentarer