Kyllingwok med fløtegratinerte poteter

Vanligvis har jeg ris til wokmat da dette typisk er mat man lager litt på kjappen. Wok er jo veldig raskt å lage og sammen med ris er det i tillegg veldig lett mat. Denne gangen ville jeg imidlertid prøve fløtestuede poteter som tilbehør. Dette er "man tar hva man har mat" (som jeg er så begeistret for) og kombinasjonene av grønnsaker og kjøtt kan derfor være mange. Man kan for eksempel bruke svinekjøtt eller rester av en stek  som kjøtt istedefor kylling.

Du trenger:
kyllingfileter
broccoly
løk
vårløk
fenikkel
spisspaprika

Del kyllingfiletene i passelige små munnfuller og stek dem for seg. Krydre etter ønske. Jeg brukte pepper, litt piffi og tandorikrydder. Når de er stekt og hviler under alluminiumsfolie woker du grønnsakene til de er lett møre. De skal ikke være hverken slappe eller brune.

Fløtegratinerte poteter:
Poteter (regn 3-4 per pers.)
hvitløksfedd
revet ost
Bechamelsaus

Skrell og kutt poteter i skiver, ca. 1 cm tykke. Kok dem lett i vann i ca. 15. min. Lag en bechamelsaus med et par fedd hvitløk i. Ha potetskivene i sausen, bland forsiktig og tøm det over i en ildfast form. Strø revet ost på toppen og stek på 200 grader i ovnen i ca. 20 min, eller til osten har blitt gylden og litt sprø. Jeg er svak for litt sweet chili-saus på siden, alternativt litt rømme om du har krydret sterkt...eller litt Balsamicosaus.

Kommentarer