Coalslaw

I mitt grafiske arbeid med kokeboken Spis Sørlandet, tok jeg også på meg å teste ut noen av oppskriftene. En morsom jobb der man virkelig får sette smaksløkene på prøve og gå dypt inn i oppskriften. Er det noe det trengs mer eller mindre av? Er smaken ballansert? Er oppskriften forståelig nok? Og så videre... Morsomt og lærerikt å se det fra den siden når jeg selv skriver så mange oppskrifter.

En av tingene jeg testet ut var Coalslaw. Superenkelt å lage, fint som pålegg og passer som tilbehør til mange retter. Ingrediensene er jo strengt tatt høstgrønnsaker, men du må likevel ikke så altfor langt utpå sommeren for å få tak i dem på torvet.

Du trenger:
1 stor gulrot, finrevet
Omtrent like mye hodekål, finsnittet
½ liten løk, finsnittet
3-4 store spiseskjeer lettrømme eller naturellyoghurt
½ teskje salt

Bland grønnsakene, dryss over salt og rør inn rømme eller yoghurt. Coleslaw er godt til solide vintermiddager, for eksempel kjøttkaker eller elggryte. Funker også bra som pålegg, som en slags fetter eller tremenning av italiensk salat. Får du tak i ingrediensene i løpet av sommeren er dette også supert tilbehør til grillmaten.



Her er oppslaget fra kokeboka. Foto: Jon Anders Skau

Kommentarer