Skuffkake

Til håndballens sommeravslutningen ble jeg aldri helt enig med meg selv om hvilke kake jeg skulle lage. For til tross for massivt press ville jeg ikke lage sjokoladekake. Det er det alltid noen andre som lager.  Sommerfest krever noe friskt og lett, så det endte opp med at jeg laget en ny oppskrift underveis. Typisk meg når jeg aller helst bør "safe" med noe som jeg VET jeg kan, da skal jeg begynne å eksperimentere. Men eksperimentet ble vellykket. Jeg delte kaka i to. Kanel og sukker på den ene delen og bringebær og blåbær på den andre. Bærdelene av kaka ble kjempegod og falt best i smak hos de voksne. Akkurat så frisk og sommerlig som jeg hadde tenkt. Kanel og sukker-varianten ble barnas favoritt og er en god men helt standard skuffkake, etter min mening.

Her er oppskriften:
6 egg
5 dl sukker
9 dl hvetemel
6 ts. bakepulver
4 ts. vaniljesukker
2 dl. fløte 
150 gr. smeltet smør

• Pisk egg og sukker til eggedosis.
• Vend inn de tørre ingrediensene vekselsvis med smeltet smør (avkjølt) og kremfløte.
• Helles over i en papirkledd dyp langpanne (de største som hører til ovnen).
• Strø sukker og kanel tett over den ene halvparten.
• Dryss blåbær og bringebær over den andre halvparten. Bruk en gaffel til å fordele bærene slik at de delvis blir dekket med røre.

Stekes på 200 grader i ca. 20 min.

På bærdelen av kaka hadde jeg over litt melisglasur, både for pynt og litt ekstra sødme. Det er jo aldri feil. :)



Kommentarer

  1. Hei vennen.
    Du har vært flittig på bloggen i det siste, med mye godt, flott og morsomt. Nevner spesielt Pippipølsene, og ikke minst den nydelige collagen, den må du fortelle meg mer om. Gratulerer også med det ferdige bokprosjektet,er i ferd med å bestille den.
    Pappa.

    SvarSlett
  2. Kjempe god skuffkake. Jeg har skrevet om den på min egen blogg og lenket til deg. Hilsen, Monica
    http://monicasoppskrifter.blogspot.no/2014/06/sommerlig-skuffkake-med-br.html

    SvarSlett
  3. Nydelig skuffkake, nostalgisk rett og slett👍🌸

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.