Sjokoladekladdkake med bjørnebær

Jeg fikk en idé om at sjokolade og bjørnebær måtte være en super kombinasjon men har funnet få oppskrifter som fristet. Så jeg tenkte jeg måtte lage min egen. Men så kom jeg på at i mitt arbeide med kokeboken Spis Sørlandet, testet jeg en deilig sjokoladekakeoppskrift med kirsebær. Sesongen for kirsebær er dessvere over men bjørnebær finnes det masse av. Så jeg laget kladdkaken med bjørnebær istede. My oh my!! Den MÅ prøves. Serveres lun med varme bjørnebær og vaniljeis. Denne kommer du til å få høye stjerner for. Garanter!
100 gram smør
2,5 dl sukker
2 egg
1,5 dl fint hvetemel
4 ss kakao
1 knivspiss salt
ca. 3-4 dl hele bjørnebær

Smelt smøret. Rør i sukker og egg, før du tilsetter mel, kakaopulver og salt. Bland i bjørnebær. Hell røren i en smurt, eller paprikledd, rund form (20-24 cm i diameter). Jeg foretrekker 20 cm. Da blir kaken litt høyere. Stekes ved 175 grader i omtrent 40 minutter. Kaka skal være klissete i midten, som en svensk kladdkake. Når den serveres varm minner den litt om sjokoladefondant. Mmmm...

Og apropos kokeboken Spis Sørlandet. På bare drøye tre måneder er hele det første opplaget solgt ut fra forlaget, og andre opplaget er på vei til trykk. Veldig gøy at en lokal kokebok slår så an. Spis Sørlandet handler om lokale godsaker, sesongens fristelser og norske råvarer i ny drakt. Her  presenteres blant annet lokal taco og kortreist hummus, men også sørlandske klassikere som makrell, rabarbrasuppe og krabbefest. Biolog og blogger Marte Rostvåg Ulltveit-Moe viser hvordan miljøvern og matlaging kan henge sammen, og samtidig smake veldig godt. Bestill gjerne boken HER om du ikke bor på Sørlandet, da er nemlig boken å finne i de fleste bokhandlere...om den ikke er utsolgt.

Tidligere innlegg om kokeboka Spis Sørlandet: Lansering av kokeboka, Litt designskryt, Fra fotoshoot, Coalslaw fra kokeboka

Kommentarer