Bjørnebær- og kardemommeboller

Det er fortsatt mulig å få tak i bjørnebær i skog og mark selv om sesongen definitivt er på hell. Jeg har lagt min elsk på disse nydelige, små bærene og har testet ut noen oppskrifter med bjørnebær. Da jeg kom over denne oppskriften måtte jeg lage den med det samme. Kardemomme er utrolig godt i gjærbakst og sammen med bjørnebær MÅTTE det jo bli bra. Jeg vil si at dette er prinsessekake i en litt mer rustikk variant.

1 pk. fersk gjær • 6,5 dl. melk • 200 gr. smør • 2 dl. sukker • 2 ts. bakepulver • 1 kg. hvetemel • 1 ts. vaniljesukker • 1 ts kardemomme

Smelt smør og tilsett melk. Varmes til 37 grader før du smuldrer i den ferske gjæren og blander inn til det er løst opp. Bland alt det tørre med det våte og elt i maskin i ca 10 min. Deigen blir fantastisk smidig! Kna den sammen til en ball til slutt og la den heve til dobbel størrelse (ca. en time). Jeg pleier å legge en plastpose over bollen og deretter et kjøkkenhåndkle. Da står den lunt og godt. Forvarm ovnen til 225 grader.

Del deigen i to og lag to runde pølser som du kjevler ut til et stort rektangel. Strø på sukker og kardemomme og hell over bjørnebær. Jeg moset noen av bærene forsiktig med en gaffel for å få ut litt eksra saft. Rull sammen pølsene og kutt skiver (3-4 cm) som du legger tett sammen i en papirkledd langpanne (ca. 20x30 cm eller litt større). Jeg fikk to slike former av denne oppskriften. (Du kan også lage denne i en springform). Pensle med litt lett pisket egg og strø et tynt lag med sukker på toppen. Stek i 30-40 min. Begynner kaken å bli for mørk leger du aluminiumsfolie på toppen de siste minuttene. Kaken blir deilig klissete og nesten glasert på toppen og er supergod når den er litt lun. Litt pisket krem eller en liten kule is er sikkert ikke feil til det heller. :)


Kommentarer