Epleterte

Dette en kjapp og god liten terte du kan lage om du er fysen på noe søtt eller kjapt må vippe sammen en liten kake eller dessert. Jeg slumpet meg gjennom denne oppskriften som gjorde at den ble alt for stor og jeg laget derfor to helt forskjellige terter av samme deigen. Dette er den første. Den andre har jeg kalt jordbærpizza. Du kan erstatte eplene i denne oppskriften med jordbær, plommer eller blåbær. Prøv deg fram med det du liker best.

Oppskriften er som følger:
5 dl. hvetemel
2 ts vaniljesukker
250 gr. usaltet smør
1, 5 dl melis
1 egg
juster eventuelt deigen med litt kaldt vann om den blir for tørr.

Smuldre smør og tørre ingredienser, enten for hånd eller i kjøkkenmaskin. Tilsett egg og bland/kna til en fin og myk deig. Avkjøles med fordel i kjøleskapet i 30-60 min før du kjevler den ut. Da er den lettere å jobbe med. Dersom du har dårlig tid eller er utålmodig kan du likevel kjevle den ut, men forbered deg på at det blir litt lappejobb da deigen lett revner. 

Prikk bunnen, fyll med Piano vaniljekrem...eller hjemmelaget vaniljekrem. Kutt epler i tynne skiver, rull dem i kanel og sukker og legg med overlapp i formen. Stekes på 180 grader i ca. 20 min....eller til eplene er møre og tertebunnen er gylden langs kanten. Er du redd den skal bli deigete i bunnen kan du forsteke den i 10 min først. Serveres lun med vaniljesaus eller vaniljeis.


Kommentarer