Wienerschnitzle med spätzle

Vår gode venninne Cordula serverte oss wienersnitzle, av vårt eget kalvekjøtt (Valle naturkjøt), for en tid tilbake. Wienersnitzle er i mine øyne, slik jeg kjenner det, nesten for krisemat å regne. Men du verden for en uventet dimensjon denne retten fikk med gode råvarer og tilberedt fra bunnen av. Ikke så veldig overraskende kanskje. Det er jo det som er fordelen med å lage maten selv. :)

Som tilbehør til dette laget hun spätzle som er en slags fersk pasta, og champignonsaus. Gleder meg til å lage dette igjen. Det ble forøvrig også veldig godt mottat av min litt kresne datter, så da vil jeg karakterisere det som veldig barnevennlig.


Du trenger:
Ytrefilet av kalv
egg
salt
pepper
brødrasp
smør

Bank kjøttskivene flate til de blir 1-2 cm tykke og dryss salt og pepper på hver side av hvert stykke. Ha mel, egg og brødrasp i hver sin skål/tallerken og vend kjøttskivene først i mel, deretter i egg (lett pisket) og til slutt i brødraspet. Sørg for at hele snitzelen er dekket med rasp på begge sider. Stekes i smør på middels varme til de er gylne og crispy på begge sider.

Serveres med kokte poteter, potetmos, pommes frites eller spätzle. Og kanskje med salat eller kokte/wokede grønnsaker på siden?



Spätzle
(til 4 pers.)
250 gr. hvetemel
3-4 egg
ca. 3 ss vann
en liten klype salt

Bland sammen alle ingrediensene, enten for hånd, eller i kjøkkenmaskin. Bland til det danner seg luftbobler i røren/deigen. La den hvile i 15-20 min. Kok opp vann med litt salt. Fyll spätzle-pressen eller trykk røren gjennom et dørslag (slik de har gjort her og her) ned i det kokende vannet. Kokes i 1-2 min eller til spätzlen flyter opp i gryta og kan øses ut av vannet. Skylles i kaldt vann og la det overskytende vannet renne av i et dørskag eller sil.





Kommentarer