Plommeterter

Plommer er en av mine favorittfrukter. Og nå som de er i sesong utnytter jeg det så godt jeg kan. Plommesyltetøyet er for lengst på glass og skal nytes utover vinteren og plommepaien blir jeg aldri lei av. En liten plommeterte er heller ikke å forakte. Det er faktisk kjempegodt!! Også så enkelt som det er. Bare prøv!


Til 8 terter trenger du:
4 plater med butterdeig
5 store plommer (jeg brukte Reeves-plommer)
3-4 ss brunt sukker
1 egg
mandelflak
melisdryss til pynt

Del butterdeigplatene i to når de er tint. Riss inn en firkant ca. 1 cm fra ytterkanten på alle platene. Ikke skjær helt igjennom, bare såvidt perforer deigen med en skarp kniv (se bilde).



Deretter deler du plommene opp i tynne båter og drysser over brunt sukker. Bland dette godt sammen i en skål og la det stå i ca. 10 min til sukkeret har smeltet inn med plommene. Pensle butterdeigplatene med et pisket egg og dandér så plommene innenfor den perforerte firkanten på platene. Strø til slutt over mandelflak og sett dem i ovnen. 200 grader i ca. 20 min. eller til de er gyldne og sprø. Dryss over litt melis før servering.

Du kan selvsagt lage andre varianter av disse med både eple eller bær. Bare pass på å ha veldig tynne epleskiver da disse krever mer steketid for å bli møre. Ha gjerne blåbær eller bjørnebær også sammen med eplene....eller en liten sjokoladebit i bunnen? Det er bare å prøve seg fram.

Kommentarer