Greske kjøttboller - Keftedes

Greske kjøttboller er utrolig godt. Og har du vært i Hellas og fått dem servert på den genuine måten vil du nikke anerkjennende til disse. De oser eksotisk og smaker "Hellas". De kan serveres med enten ris, pasta, couscous, pommes frites, til en salat og er ellers strålende på et tapasbord som fingermat sammen med Tatziki. Jeg har prøvd flere oppskrifter og dette er min egen, der jeg har blandet de beste ingrediensene til jeg synes de ble akkurat slik jeg liker dem. Prøv!



400 gr. lammekjøttdeig
1 egg
50 gr. parmesanost
1 løk
1/2 ts. salt
1/3 ts. pepper
2 ss sitronsaft
1 neve frisk mynte
1 neve bladpersille
1/2 ts. spisskummen
200-300 hvitt brød
2-3 ss hvetemel i deigen og litt til å rulle bollene i

Finhakk løk, de friske urtene,  parmesanosten og brødet i en kjøkkenmaskin....sammen eller hver for seg. Bland alle ingrediensene sammen til du får en jevn deig. Du kan bruke en kjøkkenmaskin eller, aller best, hendene. Form så kuler på størrelse med en valnøtt. Rull dem i mel og stek dem på stekepanna i smør mens du hele tiden ruller dem rundt i panna slik at de beholder fasongen og blir jevnt stekt over det hele. Stek bare halvparten om gangen slik at de har plass å rulle på og ikke blir mer kokt enn stekt. Stekes i ca. 10-15 min. Del en av bollene når det ser ut som det nærmer seg slutten, for å sjekke om de er gjennomstekte.

Lag en tomatsaus eller en fløtesaus og server samen med ditt favoritt-tilbehør. Jeg er utrolig glad i pasta så det blir ofte det hos meg...med en liten salat på siden...eller wokede grønnsaker.



Kommentarer