Saritas kongereker i chilisaus

Jeg har som tidligere nevnt vært så heldig å få jobbe med Sarita Sehjpal på hennes kokebok, Saritas India. Som matglad designer har jeg mesket meg med alle rettene i denne boka. Jeg har faktisk smakt på ca 95% av all maten og kan virkelig si at dette er fantastisk smakfulle saker. Og langtifra så sterkt som de fleste tror. Her er det mange myter ute å går og boka tar for seg endel av dem. 
Ett av mine favorittkapitler i boka er det som omhandler sjømat. Så her kommer én av oppskriftene. Dette er nok en av de mest spicy i hele boka, og det sier litt om hvor mild maten egentlig er når du smaker på den. Jeg er ikke glad i særlig sterk mat og denne prikker bare såvidt litt på tunga. Men som med alle oppskriftene i boka kan du ha i så mye eller så lite chili du vil. Anbefaler denne akkurat slik den er.



4 pers. 30 min tilberedning

250 g kongereker
4 ss rapsolje
2 rødløk i store terninger
2 paprika, gjerne en grønn og en rød, i store terninger
2 ss hvitløk- og ingefærpuré
2 rød finhakket chili (med frø)
1 tomat i terninger
2 ss honning
2 ss ketchup
1 ss chilisaus (kan sløyfes)
1 ts eddik
3–4 ss vann
1 ½ ss garam masala
1 ts salt (etter smak)
7 ss fersk koriander (gjerne mer om du ønsker)
2 ss limesaft eller sitronsaft.

Varm oljen i en wok eller dyp panne over sterk varme. Stek raskt løk, paprika, hvitløk- og ingefærpuré og finhakket chili. Tilsett kongereker (uten skall) og tomat i terninger og bland godt før honning, ketchup, eddik og vann tilsettes. Stek dette på høy varme helt til rekene er gjennomstekte, ha nå i salt, garam masala, limesaft og fersk koriander.

Det finnes mange serveringsmåter for denne retten: Man kan lage spyd, ha den i tortilla eller pitabrød, eller  serveres den med hvit ris.


Alle foto bortsett fra coverfoto er mine. Coverfoto: Agnethe Brun.
Kokeboka er forøvrig nominert til Sørlandets litteraturpris og hvis du vil gå inn og stemme på den blir jeg VELDIG glad!!! :)

Kommentarer