Eple og gulrotmuffins (Pulpmuffins)

Etter å ha fått fullstendig dilla på å juice har jeg lenge tenkt på at det som blir igjen etter juicingen, altså pulpen, som man kaller det, burde være en super ingrediens til både brød, scones, kaker og muffins. Dette er den første oppskriften jeg har laget med pulp og både jeg og min datter på 9 år likte den veldig godt. 

Hvor mye av hver frukt-/grønnsak pulpen skal inneholde tenker jeg er litt opp til enhver. Jeg hadde ca. 50/50 eple og gulrot + ca. 2 ss appelsin og synes det var en veldig god kombinasjon. Om du har i appelsin så sørg for at du ikke får i så mye av det hvite skallet da dette vil gi en bitter smak på muffinsen.

Oppskriften gir ca. 12-16 muffins

4 egg
150 gr. sukker
300 gr. hvetemel
150 gr. havregryn
250 ml (raps) olje
2 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts malt muskatnøtt
1 ts salt
2 ts kanel
2 ts vaniljesukker
500 ml pulp fra gulrøtter og epler (og 1 appelsin..uten skall)
Om ønskelig: En god neve grovhakkede pekan-, macadamian eller walnøtter.

Pisk eggedosis av egg og sukker. Sikt og vend inn de tørre ingrediensene. Bland pulpen inn i oljen og vend dette også inn i røren. Om du ønsker nøtter i har du dem i helt til slutt. Jeg laget halve røren med og uten nøtter, i tilfelle jeg skulle servere allergikere.

Fyll muffinsformer 2/3 fulle og stek dem på 180 grader, midt i ovnen, i ca. 20 min, eller til de blir lett gyldne på toppen. Server dem mens de fortsatt er litt lune. Da er de best.

Hos oss ble dette en deilig frokost, med juice til...selvsagt.

Jeg synes de var mer enn gode nok uten glasur eller topping, men du kan gjerne ha på litt melisglasur, melisdryss eller gulrotkakekrem om du vil ha dem som kaffesnack istedefor til frokost eller lunsj.

Kommentarer