Appelsinmarmelade

Ettersom jeg har fått dilla på å juice allverdens frukt og grønnsaker har jeg også hatt som mål å bruke fibrene som blir igjen etter juicingen. Det har resultert i forskjellige eksperimenter med muffins, brød og nå syltetøy. Ganske vellykkede også må jeg si. Som for eksempel disse muffinsene. Kjempegode!

Jeg har aldri vært en stor tilhenger av appelsinmarmelade, men jeg tenkte at ved å bruke pulpen fra appelsinjuicing så kan jeg selv styre hvor mye sødme og bitterhet jeg vil ha i den og DA kan det jo hende det blir en annen historie. Og det ble det...
Søtt og friskt og med duften av påske (ja, altså, vi spiser appelsiner hele året, men siden det nå nærmer seg påske får jeg umiddelbart assosiasjoner i de rekker når jeg kjenner duften av appelsin). På nystekt brød eller baguetter er dette perfekt til en nydelig vinterdags frokost.

Finraspet skall av 3 apelsiner
Pulp fra ca. 10 appelsiner
ca. 200 gr. sukker (smak til etter eget ønske)
Juice fra 1 lime

Finrasp skallet av to rene, fine appelsiner. Skjær av skall og den hvite hinnen på innsiden av skallet slik at ikke denne kommer med i juicingen. Det hvite gir en bitterhet vi ikke vil ha med i hverken juicen eller marmeladen. 

Tøm pulpen etter juicingen over i en kaserolle. Plukk ut alle trevlete biter av skinn fra appelsinbåter og ha i juicen fra lime + sukker. Gi dette et oppkok og la det småputre litt i ca. 10 min.



Kok opp syltetøyglass (jeg brukte 3 tacosausglass til denne mengden) og fyll dem med varm marmelade. Fyll dem opp til kanten, sett på lokket og snu glassene på hodet. La dem avkjøle slik. Se til at knappen i lokket har sugd seg inn. Da er du sikker på at glasset er skikkelig hermetisert og det kan stå kaldt i mange måneder.

Havrebaguettene er utrolig gode og veldig kjappe å lage om du vil imponere litt til frokost eller lunsj.

http://tessasdesign.blogspot.no/2013/10/havrebaguetter.html

Kommentarer