Indisk linsesuppe

Ingenting varmer en vinterkveld som en litt hot og fyldig suppe. Jeg smakte en nydelig Tikka Masala-suppe for litt siden og ble skikkelig giret på å prøve å lage noe lignende selv. Etter arbeidet med Saritas kokebok kom jeg på at det fantes en grytrett der som kunne være et fint utgangspunkt for en suppe. Jeg fulgte oppskriften på Tarka dal, men gjorde noen endringer underveis. Oppskriften er til 2-4 personer, avhengig av om det er en forrett eller hovedrett. Les fremgangsmåten før du går i gang da det er viktig at du begynner med å varme olje og kumminfrø før du begynner å steke.





100 g røde linser

50 g gule linser

8 dl vann

1 ss salt

1 ts gurkemeie


3 ss rapsolje
1 ts kummenfrø

1 finhakket rødløk

1 ss finhakket fersk ingefær

1 ss finhakket fersk hvitløk

1 fersk finhakket grønn chili
1 kube grønnsaksbuljong
1 spisspaprika
1 glass tacosaus 


2 finhakkede tomater

1,5 ss garam masala

1 ts korianderpulver


2 ss finhakket fersk koriander

2 ss lime- eller sitronsaft

Skyll linsene godt i kaldt vann før de kokes møre i ei gryte med 6 dl vann. Dette tar cirka 15 minutter.

Varm olje i ei panne og ha i kummenfrø. Når de har begynt å poppe, tilsettes finhakket løk. Stek løken myk og transparent før ingefær, hvitløk og finhakket chili has i. La det steke i cirka 1 minutt før du tilsetter finhakkede tomater, garam masala og korianderpulver. Stek blandingen i 2–3 minutter til tomatene er blitt myke og stekefettet har begynt å skille seg. 

Hell løkblandingen i gryta med de kokte linsene. Ha i litt mer vann om du vil ha en tynere suppe. Når suppen er ferdig kan du velge om du vil kjøre en stavmikser gjennom den for å få en glatt konsistens eller servere den med litt tyggemotstand. Jeg valgte det siste. 



Finhakket fersk koriander og limesaft tilsettes på slutten. Serveres med ferske nanbrød.


Alle rettene i kokeboka er stylet og fotografert av meg. Jeg har også designet boken.


















Kommentarer