Lakseform

En av mine favorittmiddager. Den gjør seg nesten selv og er ferdig i ovnen på 15-20 min. Utrolig lettvint. Du kan selvsagt servere denne med ris, couscous, ferskt brød eller pasta...eller poteter for den del. Jeg pleier i midlertid å pøse på med grønnsaker i forma og da trenger man strengt tatt ikke noe mer.



Dette er en oppskrift til inspirasjon og du kan bruke nesten hvilke som helst grønnsaker i, men husk på at om alt skal bli ferdig samtidig så må du kutte i små biter, særlig om du ønsker rotfrukter. De trenger litt ekstra steking. Oppskriften dobler du opp etter antall personer. 

2 Benfrie laksestykker uten skinn
2 dl kremfløte (eller mer...)
1 ss smør
1/2 løk
3 skiver med fenikkel
1/3 squash
1/2 boks hermetiserte artiskokkhjerter 
1 vårløk
1 ts toscanakrydder
et dryss med pepper
raspet skall av en halv lime
1 liten neve basilikum

Kutt alle grønnsakene i passelige, små biter og legg dem i bunnen av en ildfast form. Ha i en klatt med smør + fløten. Legg fiskestykkene over og dytt dem gjerne litt ned i fløten og grønnsakene. Dryss over krydder og stek i ovnen på 200 grader i 15-20 min. Før servering rasper du limeskall og finhakker basilikum og drysser over. 



Tips: Får du rester er dette kjempegodt å ha i en salat til lunsj dagen etterpå. Jeg lager gjerne litt ekstra til nettop dette formålet.

Kommentarer