Squash-pasta carbonara

Hva gjør en når en vil prøve å kutte ned på pastainntaket? Man tenker alternativt. Jeg er veldig glad i carbonara og fikk et sug etter deilig fløtesaus med bacon og løk til middag i dag, så da gikk jeg i tenkeboksen etter alternativer. Jeg har tidligere vært borti retter med squash som erstatning for pasta, så jeg prøvde det ut sammen med Carbonara-sausen min. Jeg bare sier: Oh my!! Det ble en veldig mye lettere rett enn med pasta, mye friskere...og veldig rask å lage. Denne er verdt å prøve.


Til to personer trenger du:
1 squash
1 løk
300 gr bacon...eller mer 😊
3 dl kremfløte
1 spisspaprika
nykvernet pepper
revet parmesan

Saus:
Finkutt en løk som freses lett på stekepannen til den er blank. Kutt opp baconskiver (eller terninger) og stek dem sammen med den blanke løken. Hell over fløte og la det koke inn til sausen har en passelig kremet konsistens. Ha til slutt i paprikabiter og la det surre i et par minutter før servering.

Squash pasta:
Vask en squash og høvle den på en mandolin, hvis du har. Hvis du ikke har en mandolin kan du fint bruke en ostehøvel. Høvle skiver av hele squashens lengde. Når hele squashen er høvlet opp koker du vann med litt salt i. Legg flakene i en sil/dørslag, over en gryte med kokende vann, i max 2 min. Husk å ha et lokk over. Squashen skal kun dampes varm.

Anrett med squash-pasta og saus, ha litt nykvernet pepper og revet parmesan på toppen. Servér gjerne med nystekte baguetter til om du vil ha litt mer mat ut av retten. Du kan også fint tilsette flere grønnsaker etter ønske, som f.eks champignon, sukkererter eller gul paprika...eller kanskje litt chilli for en litt hot variant.




Også kan man leke seg litt med de flotte squash-flakene før de blir dampet. :)

Kommentarer