Bubble waffle

Av alle dippedutter til kjøkkenet som du ikke MÅ ha vil jeg påstå at Bubble Waffle jern er en av de gøyeste. Du har vaffeljern, sier du. Vel, det er IKKE det samme. Bubble waffles har vært en trend i streetfood-bildet i en tid nå, og primært blir disse vaflene brukt som kjeks til kuleis. Lekkert og mektig. Men, jeg har nå lekt meg med en oppskrift som også er ypperlig til salt pålegg.
Jeg droppet vaniljeekstrakt, reduserte sukkermengden og hadde i litt mer salt enn det pleier å være i disse oppskriftene. Likevel blir de søte nok til å passe med både is og syltetøy, og helt perfekt til mitt formål - som lunsj.





Du trenger:
4 dl mel
2 ts bakepulver
2 ts mazennamel
1/2 ts salt
1 dl sukker
1 dl melk
1 dl vann
3 ss smeltet smør
2 egg

Hvit ost
Spekeskinke (Stranda, Serano, Parma el.l)


Fremgangsmåte:
Bland sammen alt det tørre, smelt smør og ha i melk, vann og egg. Rør alt sammen til en glatt røre. Røren skal være litt tykkere enn en vaffelrøre. Forvarm ditt Bubble waffle jern og fordel en sleiv med røre ut over i alle hullene i jernet. Dryss også finhakket ost og skinke over hullene og stryk røre forsiktig over slik at det blander seg litt. Stekes i et par minutter før du snur jernet på andre siden. Slik får du runde fine former på begge siden av vaffelen. Stekes i 2 min på den siden også.


Mens vaffelen enda er varm smører du på smøreost etter ønske (jeg brukte Tines Krydderost). Ha på et par slicer med skinke, litt salat og tomat...og kanskje litt friske urter. Her er det bare fantasien som setter grenser for hva du kan ha på toppen. Del vaffelen i to og legg delene oppå hverandre. Server mens de fortsatt er lune. Utrooolig godt!!

Den søte versjonen med syltetøy og rømme. Også perfekt med is på.



Kommentarer