Marmorkake med jordbær og sjokolade

Jeg liker svært dårlig å kaste mat, så da jeg hadde en halv kurv med jordbær til overs tenkte jeg at dette kunne bli en god ingrediens i en kake. Som regel bruker man jordbærsyltetøy i en bløtkake eller pynter med jordbær på toppen, men sjeldent har jeg funnet en oppskrift med mosede jordbær i selve kakerøren. Så dette måtte jeg teste. Resultatet ble en saftig og god marmorkake med jordbær og masse fyldig sjokoladesmak. Utseendemessig ble det en skikkelig Bestemor Duck-kake. 



Dette trenger du:
150 g margarin
2 dl sukker
3 stk egg
1 dl kremfløte
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ½ ts vaniljesukker

Del røren i to og tilsett i den ene halvparten:
2 ss kakao
50 gr. finhakket mørk kokesjokolade
2 ss kremfløte

Og dette tilsetter du i den andre halvparten.
300 gr. jordbær/bringebær
1 ss sukker
3 ts maizenamel
1/2 ts bakepulver
3 ss hvetemel


Slik gjør du:
Pisk romtemperert smør og sukker hvitt og luftig. Tilsett ett og ett egg og rør inn de tørre ingrediensene vekselsvis med fløte. Del så røren i to og tilsett ingredienser som anvist til hver av de to rørene.

Jordbærrøren:

Mos bærene med en stavmikser, tilsett litt sukker om jordbærene er litt syrlige og bland inn litt maizena for å få noe mer konsistens om den er veldig tyntflytende. Ha deretter i litt ekstra mel og bakepulver for å justere konsistensen.

Sjokoladerøren:

Vend inn bakekakao og fløte og finhakk kokesjokolade som du blander godt inn i røren.

Fordel så røren i formen med litt av jordbærrøren i bunnen, så sjokoladerøren og resten av jordbærrøren på toppen. Bruk deretter en gaffel der du forsiktig blander rørene litt her og litt der i forma.


Kaken skal stekes midt i ovnen på 175 grader i 40-45 minutter.


Lag glasur av melis, vann og litt vaniljeessens og pynt med friske jordbær.




Kommentarer

  1. God ettermiddag hvordan har du det? Jeg er brasiliansk og leter etter nye følgere til bloggen min. Jeg kan følge deg også. Nye venner er også velkomne.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.