Ramsløkomelett

Ramsløk har blitt en favoritt i matlaging for meg. Den er en mild og fin erstatter for hvitløk ettersom den ligner veldig på smaken. Men den kan også erstatte andre urter og grønnsaker som vårløk og basilikum. Jeg bruker den i pasta, salat, focaccia, på pizza, i tortillalefser med spekemat og til mye mye mer. Nylig laget jeg ramsløksmør som er veldig anvendelig til alle disse rette. Pluss at det er veldig godt på et deilig grillet kjøttstykke.

Da jeg skulle lage meg en litt ekstra god lunsj kom jeg på smøret og tenkte jeg skulle prøve det i en omelett. Sammen med Pepperoni eller Chorizo og ost ble dette en kjempegod kombinasjon.



Til én porsjon:
3-2 egg
4-5 små Pepperoni-skiver
1 ts ramsløksmør
2 skiver med Norwegia ost

Her trenger du ikke stort annet enn litt nykvernet pepper på toppen ettersom både smøret og pepperonien er salt nok til å krydre omeletten.

Slik gjør du:
Pisk eggene sammen og hell dem over i en varm stekepanne med litt smeltet smør i. Finhakk peperonien og sclice opp et par skiver ost med en ostehøvel. Når eggene er nesten ferdig drysser du over pepperonien, legg over osten og ha en liten teskje med ramsløksmør i omeletten. Rull den deretter som en pølse og la den ligge et par minutter til på pannen, til smør og ost har smeltet. Servér med eller uten brød eller gjerne med en liten salat på siden.

Tips:
Om du ikke har laget ramsløksmør kan du i stede finhakke et par ramsløkblader å blande i. Er det helt feil årstid for ramsløk kan du bruke vårløk i stede.

Kommentarer