Sitroncookies

Min nye favorittsmak er sitron. Sitronlimonade, sitronkake - og nå sitroncookies. Jeg er en ivrig tedrikker og det jeg setter stor pris på rundt juletider er småkakene jeg kan ha til en deilig kopp te. Men hvorfor ikke ha småkaker ellers i året også? Så jeg googlet litt rundt etter inspirasjon til sitroncookies. Kriteriet var at de skal smelte i munnen (som mammas potetmelstopper) men med en frisk og søt smak - en mer sommerlig tvist på småkaker. Med litt testing på sitronmenge, steketid ol. har jeg nå fått til det jeg var på jakt etter. Disse er deilig myke inni og litt crispy i kantene og er perfekte til afternoon tea, sammen med litt vaniljeis...eller kun til en enkel tekopp. 


Du trenger:
120 gr. temperert smør
200 gr. sukker
1 egg
Finraspet sitronskall fra en stor sitron
70 ml. sitronsaft 
220 gr. hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts. salt
Litt gul konditorfarge

melis (til å rulle i før steking)

Slik gjør du:
Sørg for at smøret er mykt og godt før du pisker det hvitt sammen med sukkeret.
Rør inn egg, sitron saft og sitronskall. Røren vil trolig skille seg litt og bli kornete men det gjør ingenting og det endrer seg når du får i melet. Vend så inn mel, salt og bakepulver og bland det godt. Du kan bruke kjøkkenmaskin eller gjøre det for hånd.

Sett så bollen med røren i kjøleskapet i et par timer. Når røren er avkjølt og litt fastere lager du kuler på størrelse med en liten golfball. Rull bollene i melis til de er godt dekket og sett dem på bakepapir. Du får plass til ni cookies på ett brett. Oppskriften gir ca. 16 cookies.

Stekes i ca. 15 min på 180 grader. Det beste er å sjekke at de er gyldne under kjeksen ettersom fargen skal være lys på resten. Avkjøles på rist.

Kommentarer

  1. Skal prøves!😋😋

    SvarSlett
  2. Disse må jeg prøve å lage. Har plutselig blitt så glad i kaker med sitronsmak🤗Tror jeg skylder på alderen😂

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.