Sjokolademarquis

Jeg hadde oppdraget med å lage dessert til generalforsamlingen jeg skrev om i går. I alt var vi 21 personer og utfordringen lå i logistikken når jeg skulle velge dessert. Jeg endte opp med en variant jeg hovedsaklig kunne lage på forhånd og transportere i kjølebager. Det fungerte ypperlig. 
Jeg laget Helstrøms sjokolademarquis og Trond Mois stjerneanis-marinerte jordbær. En super kombinasjon etter min mening, siden marquisen er veldig søt og litt sjokoladetung og jordbærene frisk og litt syrlige. Det fine med å marinere jordbær er at du ikke er avhengig av de norske jordbærene for å få en god smak. Dette passer supert til de litt smakløse belgiske jordbærene vi må stå ut med store deler av året.

ANISMARINADE

Ha i 50/50 vann og sukker i en kjele. Kok opp til sukkeret er oppløst. 
Legg i 4 stjerneanis til hver liter vann du bruker. (Skal du bare ha en kurv eller to holder det med en liter vann.) La væsken avkjøles.
Del jordbærene i to eller fire og ha dem i marinaden i 3-4 timer. Ligger de lengre enn dette blir de for bløte og mister litt av konsistensen.
Disse marinerte bærene er forøvrig supre til is og sorbeter også.

Du lurer kanskje på hva en sjokolademarquise er? For på bildet ser det til forveksling likt ut som en mousse, men det er forskjell på sjokolademousse og sjokolademarquise. Marquisen er tyngre, tykkere, ikke fullt så luftig som en mousse og med mer sjokoladesmak.
Denne hadde vi i bryllupet vårt og jeg forelsket meg helt i den. Må prøves!

SJOKOLADEMARQUISE

250 gr. mørk sjokolade
175 gr. usaltet smør
150 gr. sukker
5 eggehviter
5 eggeplommer

Smelt sjokolade og smør i vannbad eller microbølgeovn og bland godt sammen.

Pisk 100 gr. sukker med eggeplommene til hvitt skum. Pisk deretter eggehvitene helt stive med resten av sukkeret til det er helt stivt og vend dette ned i sjokoladeblandingen. Bland alt godt sammen og fyll i porjsonsglass/skåler eller i en brødform. Settes til avkjøling i et par timer før servering. Dersom du bruker en brødform istedefor porsjonsglass bør du sette den litt i frysen før servering da det blir lettere å skjære fine stykker av den. Varm en kniv under varmt vann så blir det lettere å skjære igjennom også.

Kommentarer

  1. Hei vennen.
    Ja her var det mye godt og artig med mye møøø i tilleg,at du nevnte Helstrøm ødela noe av smaken, men det er min smak.Marquis er veldig godt,det fikk vi til fulle oppleve i bryllupet.
    Ellers så streiker vel Lotte fortsatt for harde livet, håper logistikken deres funker i hverdagen på tross av dette. Kemm til dere fra oss.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.