Kalv med champagnesaus

Forrige helg skulle vi lage litt god mat og ha en ørliten feiring av 1 års bryllupsdag i tosomhet. Jeg tok fram litt kalvekjøtt (flatbiff) og tenkte at en feiring krever en litt "selskapelig" saus, så da ble det "Champagnesaus". Vel, ekte champagne ble det dog ikke, men cava fungerte helt fint både i sausen og i glasset.




Her kommer oppskriften:
6 ss smør
2 Charlottløk (finhakket)
2 gulrøtter (skrellet og kuttet i tynne skiver)
2 ss tomatpuré
3,5 dl kalvefond
ca. 2 dl brut musserende vin (Cava/prosecco)
3 ss hvetemel
litt kremfløte

Smelt 3 ss smør, ha i Charlottløk og gulrøtter og surr dette på medium varme til det er mørt. Tilsett tomatpuré og kok opp til det begynner å karamelisere seg (ca. 2-3 min.). Tilsett kalvefond og Champagne og la det surre til det reduseres til ca. 1/3 mengde. Denne prosessen går litt fortere om du lager sausen i en høy stekepanne framfor en liten gryte.

Når sausen er redusert smelter du de resterende 3 ss med smør i en liten panne og rører inn melet. Visp godt sammen og la det koke/surre i 2-3 min. Ha denne blandingen over i sausen og rør godt om. Ha i litt kremfløte og mer champagne til du får en fin konsistens på sausen. Jeg hadde nok litt for mye champagnet i glasset og ofret for lite til sausen, så neste gang skal jeg vurdere å ha to flasker slik at både kokken og sausen får nok. :o) Sil til slutt sausen før servering.

Kjøttet stekes som biff. Krydres med salt og pepper og stekes i ca. 3-4 min på hver side (litt avhengig av tykkelsen og hvor gjennomstekt du ønsker den). La den hvile i aluminiumsfolie i ca. 10 min. før servering.

Som tilbehør til kjøttet hadde vi ovnsbakte Amadinepoteter, smørdampet asparges og sauterte grønnsaker (broccoly, agurk og fenikkel).


Kommentarer