Kamskjellgryte

Man tar hva man har-middagene har en tendens til å bli bedre enn forventet. Dette er en av dem. Selv med halvfabrikata som basis ble dette en liten og veldig kjapp hverdagsfest. 

Det begynte med Bergensk fiskesuppe fra Toro (i utgangspunktet er det i beste fall krisemat da jeg mener denne type mat bør lages fra grunnen av), men som basis kan den være helt ok. 
Jeg hadde nå ihvertfall en pose liggende fra "1800-og-den-tid" (datostempling er kun til pynt på slike produkter). :) I fryseren hadde jeg både kamskjell og litt kveite, samt gode grønnsaker i kjøleskapet, og her skal jeg prøve å rekonstruere retten:



Du trenger:
Bergensk fiskesuppe
melk
fløte
gulrøtter
løk
fenikkel
sellerirot
kamskjell
hvit fisk
salt
pepper

Tilbered suppen som anvist på posen, men erstatt halvparten av melken med fløte. Kutt gulrøtter i små, tynne staver og selleriroten i små terninger og ha dette i suppen mens den koker opp. Kutt også løken i små terninger og fenikkel i tynne skiver. Fres løken lett med litt smør på stekepannen til den blir blank og ha dette i gryten. Så fenikkel og fisk til slutt. Dette trekkes i gryten i 5-10 min. 

Stek kamskjellene lett gylne på stekepannen og legg dem på toppen av gryten rett før servering. Ca. 2-4 kamskjell er nok per pers. Synes du gryten blir for tykk og vil ha mer suppekonsistens kan du ha i litt mer fløte. Husk å smak til med salt og pepper. 
Serveres gjerne med flatbrød eller annet godt brød til. Kjapp og god hverdagsmat!

Kommentarer