17. mai-forventninger

Skal du pynte og dekke på, bake, lage mat, stryke flagg og bunad og pusse søljer i dag? Velkommen i klubben. Det er mange stressede husmødre i norges land i dag. Og minst like mange barn med skyhøye forventninger om hvordan nasjonaldagen skal bli. Årets festdag nummer én. Selv hadde jeg tenkt å legge lista all time low i år da programmet virker tett med både skoletog og borgertog og tivoli, samt øsende regnvær og et hus som står på hode og er under oppussing. Men lillejenta forventer fest og kake og steming i huset. Hun legger ikke skjul på hva 17. mai skal, og bør være, for en førsteklassing. Så da så…

Jeg må nok brette opp ermene jeg også. Så da blir det kake og pølse og pai og pynt på bordet likevel da. Og når det gjelder pynten så er vel det den enkleste jobben – selv om man ikke har vært på hverken gartneri eller hos blomsterhandleren. Det blir hva naturen har å by på. Jeg pleier å pynte med hvitveis, blåbærlyng og bjørkekvister. Hva er vel mer vår enn det? Og aldeles gratis. Kan plukkes inn etter at barna er i seng og butikkene stengt. Eller, enda bedre, send barna til skogs og bestill fine buketter å pynte bordet med. Min Lotte elsker ihvertfall å bidra med slikt. Det blir nok en fin 17. mai enten man har gjort dagevis med forberedelser eller ei. Det viktigste er å være sammen med familie og venner og gjøre en hyggelig dag utav det. Ha en strålende hyggelig 17. mai...og ikke slit deg helt ut i kveld!


Trenger du serveringstips til 17. mai? Prøv noe av dette...


Kommentarer