Indrefilet

Toscana er fortsatt tema her på bloggen min denne uken...og sikkert i en tid framover. Etter 11 dager i Italia på en villa med flotte faciliteter ble det laget mye god mat som jeg nå deler med dere. Denne gangen ekspirementerte jeg litt med svin indrefilet. Her laget på tre forskjellige måter. Disse kan like gjerne stekes på grillen som i ovnen.

Indrefilet av svin
3-4 store kvister rosmarin
1/2 chili (uten frø)
2 ts. salt
1 ts. pepper
2 hvitløksfedd
parmaskinke
parmesanost

Bland sammen rosmarin, salt, pepper, hvitløk og chili på en fjøl og finkutt til du har en jevn blanding med krydder som du kan smøre ut over kjøttet. Jeg laget tre varianter av kjøttet men med samme krydderblanding som utgangspunkt. Når alle tre var gjort klare med krydder, pakket jeg den ene fileten inn i parmaskinke. Over den andre drysset jeg rikelige mengder med parmesanost mens den tredje fikk forbli "naturel", altså med kun krydder.

Ha godt med olivenolje i en langpanne og sett kjøttet til steking i ovnen på 180 grader i ca. 45 min. Man kan med fordel senke temperaturen til 130-150 grader og steke den over lengre tid. Det vil gjøre kjøttet mørere og saftigere. Husk at kjøttet må hvile under aluminiumsfolie i ca. 10 min. før servering slik at den beholder saftene.



Som tilbehør ble det "Torta di Patate", altså en potetkake.

Potetkaker
1 løk i tynne ringer
75 gr. smør
2 knuste hvitløksfedd
1 kg poteter i tynne skiver
100 gr. revet mozarellaost
50 gr. revet parmesanost
2 ss melk

Forvarm ovnen til 210 grader. Kle en springform med aluminiumsfolie eller smør en ildfast form. Smelt smør, ha i hvitløk og sett den til side. Legg potetskiver i bunnen av formen, etterfulgt av et lag løk, hvitløkssmør, mozarella og parmesan. Gjenta lagene til alle ingrediensene er brukt opp. Avslutt med et lag potetskiver og drypp over litt mer smør til slutt. Salt lett og pepre godt mellom lagene. Drypp til slutt over melken.

Stek potetkaken i ca. 1 time, til den er gylden og potetene møre. Blir den for brun før potetene er ferdige, legger du litt aluminiumsfolie over. La kaken hvile i 10 min. Løsne fra formen og legg på et serveringsfat hvis du bruker springform, hvis ikke, servér rett fra den ildfaste formen.






Kommentarer