Focaccia

Jeg har laget mange forskjellige varianter av Focaccia i årenes løp. Men nå tror jeg virkelig jeg har funnet en oppskrift på det letteste, mest smaksrike og sprøeste focacciabrødet jeg til nå har laget. Perfekt til all slags grillmat, salat, pasta eller tapas. Et must til sommermaten.

Du trenger:
40 g fersk gjær
1 liten ts sukker
400 g hvetemel + litt til utbaking
1 ts. salt
ca 1,5-2 dl extra virgin olivenolje
2 ss havsalt
noen gode kvister med rosmarin
en neve svarte olivener uten sten

Bland gjæren inn i fingervarmt vann og løs dette opp sammen med sukkeret. Rør inn 4 ss mel, dekk over med plast og la stå på et lunt sted i ca. 15 min. Sikt resten av melet i en bolle, ha i gjærblandingen, tilsett salt og 3-4 ss olivenolje og kna til en smidig deig. Rull til en bolle og la heve i ca. 1 time eller til dobbel størrelse.

Smør en langpanne med rikelige mengder olivenolje. Det skal flyte i bunnen. Trill ut deigen til ca. 2 cm tykkelse. Legg den i formen og vend den om slik at hele deigen blir dekket av olivenolje. Riv av rosmarinnålene, hakk dem opp og strø over deigen. Hakk deretter opp olivener og strø over sammen med en god klype havsalt. Lag fordypninger med fingeren i deigen. La heve i nye 10 min. og stekes deretter i 20-25 min på 210 grader.

Kommentarer