Plommesyltetøy

Deilig er sesongen der man kan høste søte plommer i rikt monn. Plommer er min favorittfrukt så nå syltes, bakes og fryses det hos meg. Bare synd jeg må på torvet å handel og ikke har et eget tre i hagen.



Syltetøyet laget jeg slik:
2 kg plommer
500 gr. sukker
1 lime
Certo eller Jam syltepulver

Del plommene i fire og ta ut steinen. Kok dem i vann i ca. 30 min til plommene ramler fra hverandre. Bruk en potetmoser og trykk ned plommene slik at det ikke er flere store biter igjen. La det gjærne være igjen klumper, men ingen halve plommer eller for store biter. Rør inn sukker til det smelter.  Smak til mengden sukker og ha eventuelt i syltepulver for å få et litt stivere syltetøy. Kvis til slutt i limesaft for å få en litt friskere smak. 

Kok syltetøyglass og hell i syltetøy, helt til kanten, mens det er varm. Skru på lokket og sett glassene på hode til avkjøling. Oppbevares mørkt og kjølig til kalde vinterdager når du vil ha en fruktig munnfull.

Plommesyltetøy er ikke bare godt på brødskiva, men også til ost som Brie og Camembert, og i kaker og muffins. Har du store mengder plommer kan du også prøve ut en av disse deilige plommekakene. De kan fint fryses og varmes opp til eventuelle uventede kaffebesøk. Klikk på bildene for å komme til oppskriften.

http://tessasdesign.blogspot.no/2013/09/supersaftig-plommekake.html

http://tessasdesign.blogspot.no/2012/10/verdens-beste-plommepai.html


Kommentarer