Rognebærgele med eple og vanilje

Rognebærene er sure og ikke noe særlig å knaske på. Men de er supre i gele til viltretter, kjøttkaker eller i saus. Visste du forresten at rognebær er en veldig viktig ingrediens i Gammel Dansk?

Jeg har aldri laget rognebærgelé før og fant et hav av oppskrifter. Alle med mer eller mindre samme ingredienser men med utallige variasjoner på mengdeangivelse, så jeg ble ikke så veldig klok. Jeg har derfor plukket ingredienser og tilpasset dem etter min mengde rognebær og smakt meg fram til min egen versjon. 

Siden bærene er både sure og beske gjorde jeg det som kunne gjøres for å få en mer rund og god smak på dem. Jeg begynte med å rense bærene og puttet dem et døgn i fryseren. Jeg vet ikke om de hadde blitt bedre av å ligge lengre, men jeg har forstått det slik at de aller helst skal plukkes etter første frostnatt for å bli mindre besk, så da ble det én natt i fryseren.

Min oppskrift ble som følger:
750 gr. ferdig renskede rognebær
400 gr. epler
1,5 vaniljestang
3 dl. vann
6 dl. sukker
2 plater gelatin

Del eplene i biter og kok sammen med rognebær og vann i ca. 30 min. Sil deretter frukt og bær gjennom et klede og mål opp safta. Jeg fikk ca. 5 dl saft som jeg kokte opp igjen sammen med 6 dl sukker. Egentlig sier vel regelen 1 dl sukker til 1 dl saft, men jeg liker den ikke for syrlig så jeg la til litt ekstra og smakte ytterligere til med litt vaniljefrø. Smak deg fram til hvor søt du vil ha den.

Legg gelatinplatene i kaldt vann i 10 min. Når geleen er sukret kokes den i ytterligere 10 min. Ta bort snerk og skum slik at geleen blir blank og fin. Rør inn gelatinen til den er helt smeltet. Kok syltetøyglass og hell geleen over på dem mens de er varme. Sett på lokket og snu glasset opp ned. La det stå på hode mens det avkjøles. Da vil lokket lukkes hermetisk. Jeg lar dem gjerne stå over natten til de er helt kalde.





Kommentarer