Sitruskylling sous vide

Kyllingfilet er noe man lager nesten til det kjedsommelige. Det er lett og godt kjøtt å tilberede og noe som de alle fleste liker, både liten og stor. Men å finne nye tilberedningsmåter er ikke alltid like enkelt. Det blir som regel det samme hver gang, med små variasjoner. Men da jeg kom over denne sitrusmarinaden til kyllingfiletene tenkte jeg at her ligger det en potensiell favoritt.



Til marinaden trenger du:
saften fra 1 stk appelsin
saft og skall fra 1 stk lime 
2 ss flytende honning
1 hvitløksfedd 
2 stk finhakket sjalottløk  1 ts  sennep
½ ts nykvernet pepper
½ dl olivenolje

Alle ingrediensene blandes sammen og tømmes i en pose sammen med kyllingfiletene. Vend filetene rundt i posen så alle blir dekket av marinade og legg i kjøleskapet over natten. Stek kyllingen i smør (eller olje) på middels varm panne i ca. 4 min. på hver side (litt avhengig av tykkelen på fileten) eller til den er såvidt gjennomstekt. Når det siver klar saft ut av toppen på fileten er den ferdig stekt. La den hvile i aluminiumsfolie i ca. 10 før servering så blir den saftig og fin.

Som tilbehør hadde vi stekte Amadinepoteter i båter og wokede grønnsaker (fenikkel, broccoly, løk og paprika).

SousVide-metode
Dersom du tilbereder dette i SuisVide, som jeg gjorde, holder det å vakumere filetene sammen med litt marinade i et par timer på forhånd. Jeg hadde filetene i SousViden i ca. fire timer, (på 70 grader) og smaken ble akkurat passelig fremtredende. Jeg laget et par ekstra fileter når jeg først hadde framme SousViden og de gjorde seg utrolig godt på smørbrød til lunsj dagen etterpå. Forøvrig kan ferdigkokte kyllingfileter ligge i uåpnet vakumpose i nesten to uker sies det, så er du smart lager du opp litt ekstra og bruker som pålegg eller i salat. Namm!


Kommentarer