Oreokake

Ok, av og til er det lov å ta en "easy way out". Det behøver slett ikke å betyr at resultatet er så mye dårligere enn om du hadde gått den omveien jeg pleier å foretrekke, nemlig å lage alt fra bunnen av. Denne kaken mikset jeg sammen på 10-15 min. og den ble faktisk riktig så god. Og uten steketid kan den lages på selv det enkleste hyttekjøkken. En av gjestene som fikk denne servert insisterte på at jeg måtte få med at dette var det beste han hadde fått servert på lenge. Takknemlige gjester er en fryd!

Du trenger:
1 pk Oreokjeks
5 Digestivekjeks
70 gr. smeltet smør
2 poser Freia sjokolademousse med 70% sjokoladebite
4 dl melk
2 plater gelatin
1/2 ts gelatinpulver
jordbær

Knus alle kjeksene sammen i en kjøkkenmaskin og bland det med det smeltede smøret. Kle en 24 cm kakeform med bakepapir i bunnen og pakk kjeksblandingen godt utover i formen. Sett kjølig.

Pisk sjokolademoussen etter anvisning på pakken. Jeg siktet ut sjokoladebitene før jeg pisket pulveret fra de to posene med 4 dl kald melk. Pisk helt til kremen er stiv og danner fine topper på vispen. Bløt opp gelatin i kaldt vann og varm opp i en kjele med ca. 3 ss vann slik at det akkurat får løst seg opp. Hell over i kremen og pisk godt. Tøm halvparten av kremen over kjeksbunnen og legg tett med jordbærskiver over. Hell resten av kremen på toppen og lag mønster med en gaffel. Sett til kjøl i ca. 3-4 timer før servering.
Jeg fikk litt dårlig tid så jeg satte den i en liten time i fryseren og resten av tiden i kjøleskapet (ca. 2 timer). Da var den stiv nok til å ta av ringen og flytte kaken over på fat. Smelt sjokoladebitene som ble siktet ut av sjokoladepulveret og strø over kaka og pynt til slutt med jordbær.

Kommentarer