Punsjboller/romkuler

Til jul lager jeg helst konfekt framfor småkaker. Noen kakesorter har jeg men langt ifra syv slag. Det holder med et par varianter også bruker jeg heller mer tid på å teste ut forskjellige konfekter. Jeg har tidligere postet en oppskrift på punsjboller som jeg har vært veldig fornøyd med, men disse jeg nå har prøvd er faktisk enda bedre. Uten smør og for mye havregryn synes jeg de blir litt mindre fete og enda mer delikate. De ble saftige og gode og med masse deilig smak av rom og sjokolade. Hvor mye eller lite romsmak man vil ha i varierer nok fra person til person, men jeg liker dem med en tydelig smak, så jeg pøser på til jeg er fornøyd. All smakingen gjør jo bakingen enda mer fornøyelig. 




400 gr. brownies (eller sjokoladekake)
80 gr. havregryn
5 ss. Betty Crocker chocolate fudge (eller Nugatti)
5 ss. syltetøy (bringebær/jordbær) 
2 ss. sukkerlake fra coctailbær (kan sløyfes)
(masse) romdråper

Brekk browniesen i mindre biter og kjør den sammen med havregrynene i en kjøkkenmaskin slik at det blir pulverisert. Om du ikke har maskin kan du bare smuldre det mellom fingrene. Det går like fint. Bland alle ingrediensene sammen i en bolle og smak til med romdråper til slutt. Sørg for at deigen blir litt klissete slik at du lett kan forme boller i hendene som du siden ruller i kokos eller kakestrø. Mengden sjokoladekrem eller syltetøy kan variere i forhold til hvor tørr kaken din er.


Kommentarer