Bollefrikassé

Hvor mange har ikke fått servert frikassé av et eller annet slag i barndommen? Det er jo en klassisk, kjempegod tradisjonsrett som jeg føler har dødd nesten helt ut. Selv er jeg best kjent med lammefrikaséen fra da jeg vokste opp, men kalvefrikassé og hønsefrikassé er jo også veldig gode varianter. Overraskende nok kom min 7 år gamle datter hjem fra et venninnebesøk her om dagen og var kjempebegeistret over middagen hun hadde fått. Det var bollefrikassé. Hurra, tenkte jeg, her er det bare å smi mens jernet er varmt. Et par kjappe tips på telefonen fra venninnens mamma så gikk jeg igang. I kjent stil har jeg nok gjort min egen tolkning på dette, men snuppa godkjente mammas variant også.

Medisterboller:
500 gr. medisterdeig/kjøttfarse
1 terning kyllingbuljong
en liten klype salt
ca. 1/3 ts pepper
1/2 ts. aromatkrydder

Kok opp vann med buljong. Rør inn krydder i farsen og bruk en teskje til å lage små boller med. Ha vann på hendene og rull bollene i hendene før du slipper dem i vannet mens det småkoker. Ikke la det fosskoke for da mister bollene fasongen. Hvis du er usikker på mengden krydder kan det være lurt å koke en bolle og smake om den er ok. Jeg har her krydret veldig barnevennlig og forsiktig. La bollene småkoke i ca. 10 min. Ta dem ut av vannet og sett dem til side til du har laget sausen.

Tilbehør:
Poteter
gulrøtter
løk
broccoly
Skrell og kutt gulrøtter i skiver, og poteter i terninger. Kok dem sammen i vann til de er akkurat såvidt gjennomkokt. Skrell og del en løk i litt store biter og del deretter borccolyen i små buketter. Dette skal i sausen når den er ferdig.

Saus:
100 gr. smør
ca. 1 dl. mel
buljongkraft
salt
pepper
Smelt ca. 100 gr smør i en gryte. Dryss i mel mens du hele tiden rører. Ha i mel til smøret er absorbert i melet. Hell i buljongkraft når alt smøret er rørt inn i melet og rør alt du er god for. Når blandingen koker opp vil sausen bli stadig tykkere, så rør hele tiden og ha vann/buljongkraften tilgjengelig hele tiden. Spe ut til sausen har fått ønsket konsistens. La den putre i ca. 10 min til melsmaken har kokt bort og krydre deretter med salt og pepper til ønsket mengde.

Nå sausen er passe tynn kan du ha i en løk hakket i litt store biter. La den småputre i ca. 5 min. Ha deretter i små broccolybuketter. La dette putre sammen i ytterligere 7-10 min. Til slutt har du i poteter, gulrøtter, medisterboller og eventuelt kalkunkjøtt, slik jeg hadde. Jeg hadde ferdig stekt kalkunkjøtt som jeg varmet i sausen og fikk en stor og fyldig gryte av dette.

Kommentarer