Buttercookies II

I år som i fjor laget jeg buttercookies til Valentines. Jeg er egentlig ikke så fryktelig opptatt av denne dagen, men jeg benytter jo enhver anledning til å lage noe godt. Og butter cookies er virkelig godt. Jeg syntes imidlertid at de blir veldig søte når de dekoreres helt med melisglasur, slik jeg har gjort tidligere, så jeg vurderte denne gang hva som kunne være et alternativ. Og med skuffen full av kokesjokolade og candy melt, så ga svaret seg egentlig selv. Sjokolade er selvsagt perfekt pynt, tar mye kortere tid å dekorere med og er veldig, veldig godt.

Denne oppskriften gir utrolig mange kjeks. Jeg glemmer hvor stor den er hver gang jeg lager dem, men utrolig nok forsvinner de...om enn ikke over natten. Rundt 60 litt store kjeks blir det av denne oppskriften, så du kan sikkert med fordel halvere den om du ikke skal bake til hele nabolaget. 

Du trenger:
450 gr. smør
300 gr. sukker
4 eggeplommer
2 ts. vaniljesukker (med ekte vanilje)
1 kg. hvetemel
1/2 ts. salt
Pisk temperert smør sammen med sukker til det blir hvitt og luftig. Ha i eggeplommer, vaniljesukker og salt og pisk det godt. Bland inn hvetemel. Kna deigen myk og smidig på et godt melet underlag. Pakk den i plast og sett den kaldt i ca. 30 min. Kjevle den deretter ut ca. 1/2 cm tykk og stikk ut med pepperkakeformer. Stekes på 180 grader i 10 min eller til de er lyst gyldne på undersiden. Følg godt med på stekingen for de er ikke så gode når de begynner å bli brune. Dekoreres med smeltet sjokolade, candy melt eller melisglasur (melis og vann).
PS: Lager du hele oppskriften, kan du la halve deigen ligge i kjøleskapet i et par dager før du fortsetter jobben med å stikke ut kjeks.


Kommentarer