Pasjonsfrukt- og sjokoladeganachekake

Her er oppskriften på bursdagskaken jeg laget til min mor i går. Jeg ville lage en fruktig kake med litt syrlige bær og sjokolade. Ikke for søt og ikke for tung. Jeg valgte å bruke et sukkerbrød for at det ikke skulle bli for søtt. Den oppskriften har vært i familien i nesten en mannsalder og blir kjempebra hver eneste gang. Jeg fylte kaken med en pasjonsfruktkrem og dekket den deretter med en sjokoladeganach. Supergodt!

 

Sukkerbrødbunnen:
3 egg
3 dl sukker
3 dl. hvetemel
2 ts. bakepulver
1 dl vann

Pisk egg og sukker til luftig eggedosis. Vend forsiktig inn mel og bakepulver, og deretter vann. Kle en form med bakepapir i bunnen og smør og strø kanten om du ikke bruker form med teflonbelegg. Hell i røren og stek på 180 grader i ca. 30 min. Stikk alltid en liten trepinne i midten av kaken før du tar den ut som å se at det ikke sitter røre igjen på pinnen. Da er kaken ferdig.  

Pasjonsfruktkrem:
1 pk. kremfløte
4 ss pasjonsfrukt curd

Jeg var så heldig å ha et glass med pasjonsfrukt curd fra The cherry tree. Den er helt fantastisk god og ble kjøpt på det internasjonale matmarkedet som besøker Kristiansand en til to ganger i året. Selvsagt kan man lage dette selv og det blir sikkert minst like godt. Prøv f.eks. denne eller denne.
Curden blandet jeg i pisket kremfløte. Smak deg fram til hvor mye pasjonsfruktsmak du vil ha, avhengig av type curd du bruker i kaken. Men sørg for at det smaker tydelig da den lett kan bli overdøvet av sjokoladesmaken.

Sjokoladeganach:
150 g usaltet smør
200 g mørk sjokolade (minst 100 gr. 70% sjokolade)
2 dl kremfløte 

Brekk opp sjokoladen og smelt den enten i vannbad eller forsiktig i microbølgeovnen. Ha ikke for høy styrke på microen (medium holder), i 1 minutt om gangen. Når sjokoladen er litt over halvveis smeltet tar du den ut og rører i den til alt er smeltet. Kok forsiktig opp fløten og ha i smøret. Når smøret er smeltet setter du fløteblandingen til side og lar den avkjøle litt før du har i den smeltede sjokoladen. Er blandingen for varm klumper sjokoladen seg og du må lage alt på nytt igjen. Rør sjokoladeblandingen godt sammen til den er blank og kremet. Settes til avkjøling.

Del kaken i to, dynk den med eplejuice eller en mild saft. Ha på kremen og skrap ut av to pasjonsfrukter og legg oppå kremen. Legg så på det øverste laget. Til slutt brer du sjokoladekremen rundt kaken og pynter med jordbær, blåbær, bringebær og pasjonsfrukt på toppen. 
Kaken er veldig saftig, litt syrlig og med fyldig, søt sjokoladesmak. En perfekt kake for de av oss som vil ha i alt som er godt på en gang. :)

 



Kommentarer

  1. Kirsten Listau Skauge2. februar 2014 kl. 02:05

    Kaken var helt nydelig. Dekorativ og lekker frukt som ga en fin balanse til sjokoladen. En fryd for øye og gane. :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.