Lammekjøttboller

Jeg ble både ivrig og glad da jeg så at det var kommet lammekjøttdeig i butikkene igjen. Jeg rasket med meg en pakke uten plan for hvordan jeg skulle bruke den, men valget falt på saftige kjøttboller. Raskt og enkelt å lage og uante mulighter til tilbehør. I kjent stil plukket jeg sammen det jeg hadde tilgjengelig og resultatet ble en fusjon mellom indisk og italiensk kjøkken. Og disse er både glutenfrie og lavkarbovennlige.



Du trenger:
400 gr. lammekjøttdeig
1 glass tacosaus (jeg brukte medium styrke, men vil du ha enda litt mer snert i bollene anbefaler jeg å gå for en hot variant)
ca. 4 ss finrevet parmesanost (gjerne mer!)
1 neve frisk koriander
1 neve frisk mynte
1 hvitløksfedd (hvitløksbåt) 
1 strøken ts salt
1 strøken ts pepper
smør til steking

Finhakk urtene, bland alt sammen til en røre og lag små boller med en teskje. Rull og pakk bollene godt og stek dem i smør på middels varme i en stekepanne. Rull dem rundt på panna slik at de blir stekt på alle sider. Før servering/anretning rasper jeg godt med parmesan på toppen av bollene igjen.

TIPS: Stek gjerne én bolle til å begynne med for å smake om du er fornøyd med krydderet. Kan hende du f.eks vil ha i mer pepper om du gikk for den milde tacosausen.

Som tilbehør kokte jeg pasta penne og freste løk og spisspaprika på stekepanna til løken ble blank. Deretter hadde jeg over en liten pakke fløte (1/3 liter) og en halv pose selskapserter og lot alt koke inn i fløten til den var redusert til under halvparten. Bland saus og grønnsaker med pastaen og anrett på tallerkenen med kjøttbollene på toppen.

Sever gjerne med litt brød av typen baguetter eller foccacia om du vil gjøre enda litt mer mat utav det.


Kommentarer