Bringebærkake (vegansk rawfood variant)

Jeg har vært på rawfood kurs og er veldig inspirert. Jeg har opprinnelig en bringebærmoussekake som er en av familiens favoritter. Marengsbunn og bringebærmousse med fløte. En vanlig kake med egg, fløte ol. Så fikk vi servert en lignende vegansk variant på "Til Stede" i Kristiansand og jeg forelsket meg helt i den. Fyldigere på smak, søt og god...og ikke minst....MYE sunnere. Dyp sjokoladesmak og frisk bringebærkrem på toppen gjorde det til en utsøkt konfektkake. Må kuttes i små stykker da det som sagt er en konfektkake du neppe orker et tradisjonelt kakestykke av. Men små stykker, som konfekt, til god kaffe er helt perfekt. Sa jeg at du ikke trenger å steke den? Alt du trenger er en blender eller stavmikser. Det blir ikke bedre.

Vi var seks damer som fikk denne servert og alle var helt i 100. Noen eksakt oppskrift fikk vi ikke av kokken, men en forklaring av fremgangsmåte og ingredienser var nok til at jeg klarte å smake meg fram til en kopi. Happy!!



Til en 30x30 form trenger du:
700 gr. ferske dadler (ta ut steinen)
300 gr. walnøtter
5 ss. kakao

Bringebærkrem:
200 gr. cashewnøtter
400 gr. frosne bringebær
100 gr. kokosolje
3 ss melis (eller Agave, men usikker på hvor mye. Smak deg fram)

Jeg brukte ferske dadler fra Iran som jeg fant på en invandrerbutikk, men vanlige "juledadler" fungere helt fint det også. Del dem i to og ta ut stenen. Kjør dem i blender til de har blitt puré. Mal så valnøttene i blender eller kvern og bland sammen  med dadlene. Ha i kakao og bland deigen godt. Den blir fast og kompakt og kan knaes på benken. Ta bakepapir i formen og trykk ut deigen i den. 

Til bringebærkremen har du alle ingrediensene i en blender og kjører det til puré. Smak til med melis eller Agave. Jeg synes 3 ss melis var passelig, men kanskje liker du den litt mer syrlig...eller enda søtere. :) Det fine med en kake som ikke skal stekes er at du fint kan smake deg til mengden av ingredienser underveis.

Hell kremen over bunnen, smelt gjerne litt sjokolade og dryss over og sett deretter kaken i frysen. Der kan det fin oppbevares lenge. Ta den bare ut og skjær små stykker etter behov. Kaken trenger ikke tines for å kunne skjæres i og den er best når den er litt kald og kompakt i konsistensen. 

Servér denne kaken til skeptikere av rawfood, og jeg garanterer at de ikke skjønner at de bare spiser dadler og nøtter. Jeg har prøvd, og reaksjonen når du forteller at det ikke er hverken smør, egg eller fløte i kaken er verdt turen i butikken for å få tak i eventuelle spesialingredienser. Lykke til!


Kommentarer