Punsjboller


Har du brent inne med julekakene i år...igjen? What to do? Redesign er jo så i vinden. Hva med å gjenbruke småkakene til noe som er enda bedre? Jeg har tatt vare på småkakene fra jula med tanke på dette. Punsjboller, eller romkuler som noen kaller det, er noe av det beste jeg vet. De skal være fulle av smak og ha en deilig, litt klissete konsistens. Variasjonsmulighetene er mange. Man kan f.eks også bruke sjokoladepålegg som bindingsmiddel og sjokoladekakerester, eller avskjær, som utgangspunkt for smulene om du vil ha en skikkelig søt og syndig variant. Prøv de andre oppskriftene mine nederst i saken.



200 gr. kakesmuler (tørre julekaker/småkaker)
300 gr. havregryn
2 ss. bakekakao
200 gr. kokesjokolade
50 gr. smeltet smør
1 eggeplomme
2-3 ss. jordbærsyltetøy
romessens
kokos

Ha alle småkakene i en foodprosessor og kjør dem til de er helt knust. Bland dette med havregryn og kakao. Smelt to plater med kokesjokolade i micorbølgeovnen. 
(Ikke ha det i microen til det er HELT smeltet. Da brenner du det og sjokoladen er ødelagt. Følg nøye med og rør i sjokoladen med jevne mellomrom til alt er smeltet. Jeg pleier å smelte det på 600 watt i 1,5 min, også rører jeg i det til alt er smeltet.) Alternativt kan du smelte det mer kontrolert i et vannbad.

Smelt og avkjøl smøret. Bland alle de våte ingrediensene med de tørre. Bruk hendene og bland godt. Smak deg fram med romessens og sørg for at det smaker mye rom (jeg brukte ca. 1/3 flaske romessens). Har du ekte rom er jo dette enda bedre. Blir deigen for tørr kan du tilsette litt mer syltetøy. Blir den for bløt kan du tilsette litt mer kakesmuler eller havregryn.

Lag kuler på størrelse med en valnøtt og rull dem i kokos. Ha dem i en luftett boks, gjerne i kjøleskapet, og de holder seg i ukesvis. Alternativt kan de oppbevares i fryseren.


http://tessasdesign.blogspot.no/2011/07/stt-og-syndig.html
http://tessasdesign.blogspot.no/2013/12/punsjbollerromkuler.html


Kommentarer