Hoisinsaus

Før grillsesongen starter skal jeg gi deg en mulighet til å få dilla på en kjempegod saus som også vil passe godt til årets grillkjøtt. Hoisinsaus er best kjent til kinesiske wokretter, men jeg ser fint for meg at dette kan fungere som glace eller saus til et godt kjøttstykke på grillen til sommeren også. Igrunnen får jeg lyst til å bruke denne sausen til så mangt. Den er utrolig søt, rund og god på smaken og med et ørlite sting av chili. Mengden chili og sødme bestemmer du helt selv da det bare er å tilsette mer honning eller chili enn i denne oppskriften om du ønsker det. Men dette synes jeg er et godt utgangspunkt for en passelig søt og sterk saus.



Du trenger:
4 ss soyasaus
2 ss akasiehonning
2 ss peanøttsmør
2 ss hvitvinseddik
2 ss chiliolje
1 hvitløksfedd
2 cm ingefær
3 ss sweet chili saus
Saften av en halv lime
Litt pepper 

Slik gjør du det:
Knus hvitløk og ingefær gjennom en hvitløkspresse, kutt limen i to og skvis ut saften og bland alle ingrediensene sammen. Dersom du bare har grovt peanøttsmør og vil ha en helt jevn og glatt saus kan du kjøre hele sausen under stavmixer helt til slutt. Veldig enkelt.

Smak til sausen etter egen preferanse. Tilsett litt vann om du synes den er for sterk og vil ha den tynnere. Ha i mer chiliolje om du ikke synes den er sterk nok. Tilsett honning for å få den litt søtere.

Jeg brukte sausen som marinade til svinekjøtt. Lot kjøttet ligge i sausen i et par timer før jeg stekte kjøttet og woket grønnsaker til. En typisk kinesisk rett.

Men denne sausen egner seg til så mange ting. Først og fremst til stekte retter med nudler eller ris, med kjøtt eller scampi, men også som dressing til burgere med pulled pork og coal slaw.


Kommentarer